Den samtida arabiska kvinnan har beskrivits av många fotografer. Tamara Abdul Hadi, 31 år, har länge känt att den arabiska mannen varit förbisedd. Hennes ambitiösa projekt ”Föreställ dig en arabisk man” är ett försök att bryta den stereotypa bilden av arabiska män som aggressiva och macho.
Tamara Abdul Hadi har jobbat som fotograf för stora tidningar som New York Times, The Guardian, The Wall Street Journal och Financial Times samt för nyhetsbyråer som Reuters.
Serien av fotografier är tagna i Egypten, Libanon, Jordanien, Dubai, Palestina och Kanada. De visar män med irakiskt syriskt, palestinskt, libanesiskt, egyptiskt, sudanesiskt, emiratiskt och jordanskt ursprung.
–Jag ville lyfta fram den sensuella skönheten i den arabiska mannen – en outforskad del av deras identitet, förklarar Tamara Abdul Hadi på telefon från Amman.
Männen som hon fotograferar hittar hon antingen genom vänner eller på offentliga platser som gator och stränder eller olika offentliga evenemang.
–De speglar samhället. En del av dem har västerländsk utbildning, andra inte, de är advokater, affärsmän, konstnärer, lärare och studenter.
–De kanske ser likadana ut eftersom de är halvnakna. Jag väljer att fotografera dem på detta sätt för att få en förenande känsla. Jag vill inte att de ska särskiljas och kategoriseras, förtydligar Tamara Abdul Hadi.
Den egyptiske affärsmannen Ahmed, 28 år, träffade hon på ett kafé i Kairo. Precis som många andra svarade han ja när hon frågade om han ville delta i fotoprojektet.
–De flesta män jag träffat håller med om att den bild av arabiska män som förmedlas i medierna är negativ. De har varit respektfulla, stödjande och glada över att få vara en del av mitt projekt. Deras stöd har blivit den drivande kraften bakom projektet.
Arbetet med att dekonstruera den negativa och ensidiga bilden genom en kameralins har inte varit komplikationsfritt. Att en kvinna tar bilder av män som dessutom är halvnakna är kontroversiellt. Men Tamara Abdul Hadi ger inte upp – projektet pågår fortfarande.
–Min plan är nu att fotografera män från övriga länder i Mellanöstern. Jag vill synliggöra mångfalden av arabiska män i regionen, förklarar Tamara Abdul Hadi, som också fått stöd från många kvinnor i arabvärlden för sitt arbete.
Tamara Abdul Hadi föddes i Förenade Arabemiraten, men är uppvuxen i Montreal i Kanada. Hennes irakiska föräldrar är konstnärer, och såväl hennes far som andra manliga släktingar är positiva till projektet.
–Som en arabisk kvinna uppvuxen i väst, fick jag se hur manliga familjemedlemmar kategoriserades antingen som terrorister eller som våldsamma i allmänhet.
Många anser att den stereotypa bilden av arabiska män förvärrats efter 11 september 2001.
–Jag tycker inte bilden var så mycket bättre var bättre före den 11 september. I gamla Hollywoodfilmer framställs arabiska män oftast som stamledare omgivna av ett harem, säger Tamara Abdul Hadi, som stött på många fördomar under uppväxten.
–När jag var 13 år gammal och flyttade till Montreal fick jag frågan om jag red till skolan med kamel i Förenade Arabemiraten.
Målet är att porträttserien ska bli en bok. De avbildade männens olika bakgrunder ska bidra till att omdefiniera bilden av den arabiska mannen. Själv vill hon dock inte synas på bild i tidningen. Inte förrän fotoprojektet är avlutat.