Sunday, February 14, 2010

Undertøjsrevolutionen


At købe trusser og brystholdere i det islamiske kongerige kan være noget af en prøvelse, for alle ekspedienter er mænd, der måler dig med øjnene

Der er brug en undertøjsrevolution i Saudi-Arabien, hvor det trods kønssegregation er mænd, der sælger undertøj til kvinder. Foto: MAHMOUD MAHMOUD/Scanpix








»Jeg aner ikke, hvilken størrelse jeg bruger i undertøj,« svarede jeg den venlige dame i en lingeributik i Frederiksbergcenteret, og jeg kunne se, hvor overrasket hun blev, da jeg sagde, at jeg blev nødt til at komme tilbage senere, når jeg havde spurgt min mor.

Jeg har aldrig tidligere købt mit undertøj selv. Det har altid været min mor, der har arrangeret, at det blev købt til mig og mine søstre.

I Saudi-Arabien, hvor jeg er vokset op, er det altid mænd, der sælger dameundertøj i butikkerne. At købe intime beklædningsgenstande hos mandlige ekspedienter er langt fra nogen behagelig oplevelse. En gang tog jeg mod til mig, men det var ærligt talt for ubekvemt, da den mandlige sælger spurgte mig »Kan jeg hjælpe med noget?«, hvorpå han erklærede: »Denne bh vil passe dig perfekt« - hvor vidste han dog det fra? Flere af mine veninder har fortalt mig, hvordan de føler sig skamfulde, ilde til mode og overbegloede, når ekspedienterne tager mål af deres kroppe med øjnene for at finde matchende størrelser.

Boykot af butikker

Alt dette kom jeg i tanke om, da BBC forleden bragte nyheden om, at en kvindegruppe i Saudi-Arabien via Facebook opfordrer lokale kvinder til at indlede en to ugers boykot af kongedømmets lingeributikker. Min mor kunne bekræfte, at boykotten er i gang, da jeg ringede for at bede hende fortælle mig, hvad min størrelse er. Det havde hun ikke regnet med, og vi fik os lidt af et grineflip over, at jeg, en voksen dame på 22 år, stadig ikke kender mine mål.

Saudi-Arabiens religiøse ledere opretholder reelt et forbud imod kvindelige sælgere, selv om loven har tilladt det siden 2006. Selverhvervende kvinder er en vederstyggelighed i deres verden, men denne modvilje har en paradoksal konsekvens, som er i direkte modstrid med den strenge kønsadskillelse, der forbyder kvinder at omgås ikke-beslægtede mænd i det offentlige rum. Saudiske kvinder er nødsaget til at oplyse deres undertøjsstørrelser til netop ikke-beslægtede mænd.

Da fysisk kontakt med de mandlige ekspedienter naturligvis er strengt forbudt, er det umuligt at få taget mål i butikken, og det religiøse politi har forbudt offentlige prøverum. Hvis man vil prøve, må man først betale, opsøge et offentligt toilet, og derefter evt. gå tilbage for at få byttet sine trusser eller brystholdere.

Det islamiske kongeriges kønssegregation har således sine både tragiske og komiske sider, og det er på en gang sjovt og trist, at der skal en undertøjsrevolution til for at pirke til dette system. Kvindelige undertøjssælgere er, hvad vil vi have, og lad det for den sags skyld også være tilladt for mandlige ledsagere at gå i lingeributikker.

Hanas Danmark
Hana Al-Khamri er fra Yemen og bor normalt i Saudi-Arabien, men er på et halvt års praktik på Dagbladet Information. I den kommende tid vil hun fortælle om sit arbejde med at finde balancen efter det kulturchok, det var at komme til Danmark.

No comments:

Post a Comment